20 Onmisbare tips voor het organiseren van een festival bruiloft

Kun jij ook zo genieten van een heerlijk, zomers festival? Dan is een bruiloft met dit thema een leuk idee! Denk aan goede muziek, lekkere hapjes, een ontspannen sfeer, en dat allemaal in de buitenlucht! Willen jullie graag een festival bruiloft organiseren? Dan hebben wij 20 onmisbare tips voor je verzameld.

Bruiloften met een festival thema zie je steeds vaker voorbij komen. Niet zo gek, want het is natuurlijk een geweldige combinatie! Heerlijk als je niet zo van de tradities en regeltjes bent, maar gewoon lekker wilt genieten van je kersverse man, familie en vrienden. Alleen hoe organiseer je nou zo´n festival bruiloft?

Tip 1: Ga op zoek naar een buiten locatie voor jullie bruiloft

De trouwlocatie is sowieso heel belangrijk, maar bij een festival bruiloft helemaal! Je wilt namelijk een buiten locatie met voldoende ruimte waar je niemand tot last bent. Dit kan bijvoorbeeld een bos of een open veld zijn. Bedenk vooraf wat jullie eisen zijn. Wil je tot in de late uurtjes kunnen feesten? Willen jullie er ook kunnen overnachten? Moet er een schuur of ander gebouw in de buurt zijn voor het geval het weer tegenvalt? En zijn er veel gasten die hun auto in de buurt moeten parkeren? Dit zijn allemaal punten waar jullie rekening mee zullen moeten houden. Wanneer jullie op zoek gaan naar de trouwlocatie, is het sowieso slim om deze lijst met 15 vragen mee te nemen.

Tip 2: Check de voorzieningen

De voorzieningen zijn heel belangrijk. Misschien lijkt het jullie leuk om te trouwen op een groot, open veld of aan de rand van het bos. Prachtig natuurlijk, maar je zult wel even goed na moeten denken over alle voorzieningen. Hoe kom je aan elektriciteit voor verlichting en muziek? Waar kunnen de gasten naar het toilet? En is er stromend water in de buurt? Dit zijn essentiële onderdelen van jullie bruiloft.

Tip 3: Denk goed na over de inrichting van het terrein

Wanneer jullie een groot terrein tot jullie beschikking hebben voor de bruiloft, zul je vooraf goed na moeten denken over de indeling. Waarschijnlijk vindt de hele bruiloft op dezelfde locatie plaats. Waar geven jullie elkaar dan het jawoord? Hoe wordt het diner geregeld? En zijn er voldoende zitplekken voor iedereen? Vergeet ook zeker niet om een aantal chill areas te maken, plekken waar mensen even tot rust kunnen komen. Leg bijvoorbeeld kleden, poefs en kussen op de grond voor een gezellige sfeer.

Tip 4: Ga helemaal los met de styling van jullie festival bruiloft

Er is van alles mogelijk op het gebied van de styling voor een festival bruiloft. Wat dacht je van gekleurde pompons, grote strobalen, mooie kleden, veel bloemen en stukken lint? Het kan veel werk zijn om de hele trouwlocatie te stylen. Dit kan een leuk DIY project worden waarbij je veel geld bespaart, maar het is mogelijk om een bedrijf in te huren dat zich gespecialiseerd heeft in het stylen van een festival bruiloft. Hierdoor kunnen jullie flink wat tijd besparen! Lees ook zeker even dit blog met handige styling tips voor jullie bruiloft van experts.

Bruiloft uitnodigingen festival

Fotocredits: Wedfest

Tip 5: Voer je festival bruiloft thema tot in de puntjes door

Een festival bruiloft begint al bij de uitnodigingen. Maak bijvoorbeeld een gaaf toegangsticket voor jullie eigen festival. Het is ook leuk om speciale bandjes te laten maken voor jullie gasten waarmee ze toegang krijgen tot het terrein. Deze details maken het extra leuk. Zo is jullie thema zeker niet te missen!

Tip 6: Zorg voor goede live muziek

Een festival kan niet zonder goede muziek. Investeer dus zeker in één of meerdere goede bands die er voor zorgen dat de voetjes van de vloer gaan. Het is ook leuk om voor de rest van de dag (live) muziek te regelen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een gitarist tijdens de ceremonie?

Tip 7: Huur foodtrucks voor het eten

Geen chic driegangendiner op jullie bruiloft, maar allerlei soorten hippe foodtrucks! Heerlijke (biologische) hamburgers, verse frieten, houtoven pizza´s of verfrissende ijsjes: er is van alles mogelijk! Dit zorgt voor een fijne, ongedwongen sfeer. Iedereen kan halen waar hij trek in heeft en je hoeft je niet druk te maken over een tafelindeling. Bovendien versterken de foodtrucks het festival gevoel op jullie bruiloft.

Tip 8: Regel één of meerdere tenten

In Nederland is het weer helaas lastig te voorspellen en ook in de zomer kunnen er flink wat regenbuien langs komen trekken. Je wilt natuurlijk voorkomen dat de gasten natregenen en daarom zijn één of meerdere bruiloft tenten een must voor jullie festival bruiloft. Niet alleen geven deze tenten veel sfeer, ook zorgen ze er voor dat jullie droog kunnen staan wanneer het hard begint te regenen. Je kunt grote bruiloft tenten huren waar jullie met alle gasten in passen, maar sfeervolle tipitenten zijn natuurlijk ook leuk.

Tip 9: Maak handige wegwijzers voor jullie festival bruiloft

Er is veel te doen op een festival bruiloft en het terrein staat vol met allerlei verschillende dingen. Wegwijzers kunnen dus zeker geen kwaad om te voorkomen dat de gasten de weg kwijt raken. Bovendien staan ze super leuk en geeft het echt een festival gevoel! Je kunt de wegwijzers gemakkelijk zelf maken met wat hout en verf. Met dit trucje maak je bovendien zonder moeite de mooiste sierlijke letters.

Tip 10: Kies trouwkleding waar jij je fijn bij voelt

Door de ongedwongen sfeer van een festival bruiloft maakt het weinig uit in wat voor kleding jullie trouwen. Een traditionele, lange, witte trouwjurk? Prima! Een kort, simpel en zomers jurkje? Helemaal goed! Een mooie bohemian trouwjurk? Super! Het gaat er om dat jij je er fijn bij voelt. Wel is het slim vooraf even naar de weersvoorspelling te kijken. Wordt het toch wat kouder dan je had verwacht? Neem dan een vestje mee voor over je trouwjurk!

Tip 11: Zorg voor heerlijke koele drankjes

In de zomer kunnen de temperaturen hoog oplopen, zeker op een festivalterrein. Zorg er daarom voor dat er voldoende verfrissende drankjes aanwezig zijn. Met een flinke lading ijsklontjes kun je deze drankjes koel houden. Een oude badkuip of boot gevuld met ijs is bijvoorbeeld een slim idee, dit ziet er ook nog eens gaaf uit!

Tip 12: Laat jouw gasten op de festival locatie overnachten

Het is helemaal leuk om van jullie festival een trouwweekend te maken. Laat alle gasten op de locatie overnachten zodat het echt een mini vakantie wordt. Sommige trouwlocaties beschikken over voldoende hotelkamers voor alle gasten, maar je kunt natuurlijk ook in festival stijl overnachten en alle gasten hun eigen tentje mee laten nemen. Zeker weten dat het een super gezellig weekend wordt!

Tip 13: Probeer niet te veel te plannen

Een strakke planning is echt een no go voor een festival bruiloft. Het gaat immers om de ontspannen sfeer en het genieten. Laat het gewoon gebeuren. Plan de grote lijnen en kijk verder waar jullie je fijn bij voelen op dat moment. Zorg dat er voldoende ruimte is om te doen waar jullie zin in hebben.

Tip 14: Regel mooie verlichting voor ´s avonds

Een festivalterrein dat verlicht wordt door allemaal kleine lichtjes zorgt voor een sprookjesachtig effect. Denk aan lichtsnoeren in de bomen, candle bags langs de paden en grote lampionnen met lichtjes er in. Natuurlijk kunnen ook grote verlichte letters niet ontbreken!

Tip 15: Koop een paar stijlvolle regenlaarzen

Natuurlijk hoop je op een stralende dag voor jullie festival bruiloft, maar er bestaat nou eenmaal de kans dat het keihard regent. Laat je humeur hier niet door verpesten en zorg voor een paar stijlvolle regenlaarzen zodat je zonder problemen door de modder heen kunt stappen.

Tip 16: Laat je buiten bruiloft niet verpesten door insecten

Insecten kunnen heel storend zijn in de zomer. Zorg er daarom voor dat jullie voldoende middelen meenemen om deze beestjes te weren. Let ook op met je parfum, sommige luchtjes trekken veel insecten aan.

Festival bruiloft

Fotograaf: When Elephant met Zebra via Little Gray Station

Tip 17: Denk na over entertainment

Het is leuk om voor entertainment te zorgen tijdens jullie festival. Wat dacht je van verschillende spelletjes, een mooie photobooth en wat leuke optredens? Denk ook aan activiteiten voor de kinderen die op jullie bruiloft aanwezig zijn. Maak bijvoorbeeld gebruik van deze 10 ideeën om kinderen te vermaken.

Tip 18: Huur mensen in om de hapjes en drankjes rond te brengen

Het is slim om mensen in te huren die de hapjes en drankjes rond kunnen brengen tijdens jullie trouwfeest. Zo hoeven jullie je hier niet druk over te maken. Het kan zijn dat de trouwlocatie personeel heeft, maar wanneer dit niet het geval is zullen jullie zelf mensen moeten regelen. Er zijn veel bedrijfjes te vinden die personeel aanbieden om rond te gaan met hapjes en drankjes. Om kosten te besparen zouden jullie ook aan studenten kunnen denken.

Tip 19: Neem ook de tijd voor elkaar

Tussen alle drukte van jullie eigen festival zul je het bijna vergeten, maar neem ook vooral tijd voor elkaar. Niets is mooie dan jullie even samen terugtrekken en van een afstandje genieten van het festivalterrein. Een intieme dans onder de sterrenhemel is natuurlijk het toppunt van romantiek!

Tip 20: Plan een knallende afsluiting

Als jullie festival bruiloft tot een einde komt, is het leuk om voor een afsluiting te zorgen die jullie gasten nooit meer zullen vergeten. Een prachtige vuurwerkshow, een fantastisch laatste nummer door de band of een geweldige show op het podium: allemaal mooie ideeën om jullie bruiloft te eindigen. Je kunt eventueel nog een afterparty houden bij het kampvuur!

Festival bruiloft organiseren

Hoe gaaf een festival bruiloft ook is, het is wel belangrijk dat jullie beseffen dat de organisatie flink wat tijd kost. Als jullie een professionele organisatie inschakelen die jullie festival vorm kan geven, scheelt dit heel wat stress. Hier hangt echter ook een prijskaartje aan. Natuurlijk kan het een stuk goedkoper, maar dat betekent wel dat jullie de organisatie zelf moeten regelen. Als jullie dit overwegen is het wellicht slim om de ervaringen van Anne en Tosca te lezen die zelf een driedaagse festival bruiloft organiseerden. Zorg dat jullie altijd voldoende hulp inschakelen en ruim de tijd nemen om alles te plannen.

Reacties (2)
  1. Bedankt voor deze tips! Heel inspirerend en leuk om te lezen. Wij denken aan een huwelijk op een boot of inderdaad een locatie waar onze gasten kunnen slapen. Zo maak je er een echt feestje van!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *