Na maanden van planning is het bijna zo ver: morgen gaan jullie trouwen. Ontzettend spannend natuurlijk en waarschijnlijk zit je hoofd helemaal vol. Zal alles wel goed gaan? Ben je niets vergeten? En je kunt haast niet wachten tot het eindelijk begint! Alleen hoe zorg je er dan toch voor dat je de nacht voor de bruiloft nog een beetje kunt slapen?

Je wilt je trouwdag zo uitgerust mogelijk beginnen. Het is immers vervelend als je make-up enorme wallen moet verbergen en je wilt ook van ´s ochtends tot ´s avonds overal optimaal van kunnen genieten. Daarom hebben wij wat tips voor je om de nacht voor de bruiloft zo goed mogelijk te kunnen slapen.

#1. Samen slapen of juist niet?

Traditioneel slapen de bruid en bruidegom de laatste nacht voor het huwelijk apart, bijvoorbeeld allebei bij hun ouders. Het kan leuk zijn om deze traditie in stand te houden, maar misschien word je hier alleen maar gespannen van. Vinden jullie het fijner om de nacht gewoon samen door te brengen? Dan is dat natuurlijk ook prima! Slapen jullie wel apart? Geef elkaar dan nog een lief briefje mee om ´s avonds voor het slapengaan te kunnen lezen. Zo zijn jullie toch nog een beetje bij elkaar!

#2. Zorg voor ontspanning

Voorkom dat je tot het laatste moment nog met voorbereidingen bezig bent en zorg in plaats daarvan voor wat ontspanning. Drink voor het slapengaan bijvoorbeeld een kop thee of lees nog even wat. Een warm bad kan ook wonderen verrichten. Leg je telefoon aan de kant want voor je het weet ben je toch weer van alles aan het regelen. Het is belangrijk om je hoofd leeg te maken en zo ontspannen mogelijk te worden.

#3. Laat koffie en alcohol staan

Dat koffie je slaap niet bevordert, weet eigenlijk iedereen wel. Alleen zorg dat je ook niet in de verleiding wordt gebracht een glas wijn te drinken voor het slapen gaan. Veel mensen denken dat ze hier beter door kunnen slapen, maar uiteindelijk zal het de kwaliteit van je slaap alleen maar verslechteren. Houd het dus bij water of thee en zorg dat je niet teveel drinkt zodat je er ´s nachts niet meer uit hoeft.

Vrouw in bed aan het slapen

Fotocredits: Pixabay

#4. Maak je ritme constant

Ook de dagen voor de bruiloft kun je al wat maatregelen treffen. Zorg voor een constant ritme, ga iedere dag op dezelfde tijd in bed liggen. Op deze manier went je lichaam er aan dat je op een bepaald moment gaat slapen. Dit zal wellicht wat helpen op de nacht voor jullie bruiloft.

#5. Noteer je ideeën

Zeker als je in bed ligt, zullen er waarschijnlijk allemaal ideeën bij je opkomen. Of je bedenkt je opeens allerlei dingen die je wel eens zou kunnen vergeten de volgende ochtend. Leg daarom een notitieblok naast je bed neer (liefst geen telefoon, want hier raak je alleen maar door afgeleid) zodat je alles snel op kunt schrijven. Zodra je het opgeschreven hebt, kun je het namelijk veel gemakkelijker loslaten.

#6. Luister rustgevende muziek

Maak een playlist met rustgevende muziek of download een app met rustige natuurgeluiden. Vaak helpt het om je hier op te concentreren en zo je hoofd leeg te maken. Je zou ook voor je naar bed gaat vast naar rustige muziek kunnen luisteren.

#7. Laat het los

En tot slot: Probeer het zo veel mogelijk los te laten. Nee, de nacht voor je bruiloft zul je waarschijnlijk niet goed slapen. Bereid je er op voor en maak je er niet te druk over; het is nou eenmaal zo. Zorg er wel voor dat je na de bruiloft genoeg tijd hebt om weer een beetje bij te slapen. Gaan jullie meteen op huwelijksreis? Doe het de eerste dagen vooral lekker rustig aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *