Een gastenlijst opstellen voor jullie bruiloft is ontzettend belangrijk, maar ook best lastig. Hoe maak je immers een keuze uit alle mensen in jullie leven? Ze allemaal uitnodigen is vaak niet mogelijk, dus zul je moeten kiezen wie er wel en wie er niet mogen komen. Met deze 3 stappen kunnen jullie de meest ideale gastenlijst voor jullie bruiloft maken!
Het aantal gasten dat op jullie bruiloft komt, is bepalend voor de voorbereidingen voor jullie grote dag. Zo zul je bijvoorbeeld op zoek moeten gaan naar een trouwlocatie die geschikt is voor het aantal gasten dat jullie willen uitnodigen en hangen ook de kosten voor de totale bruiloft hiermee samen. Het is daarom belangrijk om al in een vroeg stadium samen te gaan zitten en te bepalen wie er allemaal op jullie bruiloft mogen komen. Daarvoor kunnen jullie de volgende drie stappen gebruiken.
Stap 1: Alle gasten opschrijven die jullie uit willen nodigen
In eerste instantie kunnen jullie allebei een lijst maken met de mensen die jullie eventueel uit zouden willen nodigen voor de bruiloft. Denk aan vrienden, familie, collega´s en kennissen. Schrijf alle namen op die in je opkomen, je hoeft je hierbij nog niet in te houden.
Vervolgens is het belangrijk om samen te bepalen hoeveel gasten jullie ongeveer uit willen nodigen op de bruiloft. Houden jullie het klein en intiem? Of gaan jullie juist voor een grote bruiloft? Je kunt dit ook combineren door een beperkt aantal daggasten te vragen, maar wel veel mensen uit te nodigen op het trouwfeest. Houd bij het bepalen van het aantal gasten dat jullie willen uitnodigen jullie budget in het achterhoofd. Hoe meer gasten jullie uitnodigen, hoe duurder de bruiloft zal worden.
Stap 2: Keuzes maken en de gastenlijst beperken
Hebben jullie een beslissing gemaakt over het totale aantal gasten? De kans is groot dat jullie een veel groter aantal mensen op de eerste lijst hadden staan. Dat betekent dat het nu tijd is om gasten te gaan schrappen. Soms kan het best lastig zijn om keuzes te maken. Daarom hebben wij hier wat handige vragen die je jezelf kunt stellen als je je afvraagt of je iemand wel of niet uit moet nodigen op jullie bruiloft:
- Heb je deze persoon het afgelopen jaar gesproken?
- In het geval van collega´s: Zie je deze collega ook buiten werktijd?
- Zou jij het zelf belangrijk vinden om uitgenodigd te worden voor de bruiloft van deze persoon?
Is het antwoord op deze vragen nee? Dan kun je deze mensen in veel gevallen zonder problemen van de gastenlijst schrappen. Houden jullie toch te veel mensen over op jullie gastenlijst? Dan zullen jullie de plannen moeten wijzigen (en misschien zelfs het budget) of toch nóg kritischer naar de gastenlijst moeten kijken. Een kleine, intieme bruiloft heeft heel wat voordelen, maar het betekent wel dat jullie ook mensen moeten teleurstellen.
Hulpmiddel voor het maken van de gastenlijst voor jullie bruiloft
Kom je er nog niet helemaal uit? Dan hebben wij een handig hulpmiddel voor je gemaakt om te bepalen welke gasten er op de gastenlijst moeten komen. Begin bovenaan en beantwoord de vraag steeds met ja of nee om door te kunnen naar de volgende vraag. Aan het einde zie je vanzelf of je iemand uit moet nodigen of niet. Nog een handige tip: Pin deze afbeelding op jouw bruiloft Pinterest bord zodat je hem later gemakkelijk terug kunt vinden!
Stap 3: De gasten uitnodigen voor jullie bruiloft
Als de gastenlijst definitief is, kun je de gasten uitnodigen voor jullie bruiloft. Zorg dat je meteen duidelijk bent over wie er wel en wie er niet wordt uitgenodigd. In de uitnodiging kun je ook meteen aangeven of de gasten de hele dag bij de bruiloft mogen zijn of dat ze alleen op de receptie of het trouwfeest worden verwacht. Ook dit zet je duidelijk in de tekst zodat er geen misverstanden over kunnen ontstaan.
Wil je een grote groep collega´s uitnodigen voor jullie bruiloft? Dan is het niet nodig om iedereen afzonderlijk een trouwkaart te sturen. In plaats hiervan zou je één kaart aan het bedrijf kunnen geven. Nodig je bepaalde collega´s wel uit en anderen niet? Draai hier dan niet omheen maar wees gewoon eerlijk. Er is waarschijnlijk een goede reden voor waarom je deze keuze hebt gemaakt. Dit geldt overigens ook voor alle andere kennissen die niet op de bruiloft worden uitgenodigd. Leg eventueel uit dat jullie de gastenlijst beperkt wilden houden en gekozen hebben voor een wat kleinere bruiloft. De meeste mensen zullen dit wel begrijpen.
Extra tips voor jullie bruiloft gastenlijst
En dan nog wat handige tips voor het maken van een gastenlijst:
- Mogen er kinderen op jullie bruiloft komen of niet? Als jullie dit toestaan, zullen jullie deze kinderen ook mee moeten rekenen met het totale aantal gasten op de gastenlijst. Zorg er voor dat jullie keuze duidelijk gecommuniceerd wordt naar de gasten. Zo weten zij of ze oppas moeten regelen of hun kinderen juist mee kunnen nemen.
- Hetzelfde geldt voor partners van familie of vrienden. Het is belangrijk om duidelijk te maken wie je precies uitnodigt. Het zou vervelend zijn wanneer er opeens extra gasten komen waar jullie niet op hadden gerekend.
- Voel je vooral niet verplicht om mensen uit te nodigen op jullie bruiloft. Nodig alleen gasten uit omdat je er blij van wordt, niet uit schuldgevoel.
- Is de hele lijst opgesteld en kunnen jullie het definitieve totaal doorgeven aan de trouwlocatie? Vergeet dan niet om jezelf ook mee te rekenen. Sommige trouwlocaties hebben een strikt maximum wat het aantal mensen betreft en jullie zullen niet het eerste bruidspaar zijn die vergeten zichzelf bij de lijst op te tellen.
Intieme bruiloft met een elopement
Zouden jullie eigenlijk graag een kleine bruiloft willen, maar wordt de gastenlijst langer en langer? Dan is een elopement misschien een goede oplossing. Hierbij trouwen jullie met z´n tweetjes, zonder de gasten er bij. De meeste bruidsparen die voor een elopement kiezen, geven elkaar het jawoord in het buitenland. Dit hoeft natuurlijk niet per se, maar het maakt het wel extra avontuurlijk. Na dit bijzondere, intieme moment met z´n tweeën kunnen jullie vervolgens nog een groot feest geven in Nederland waarbij jullie iedereen uitnodigen.