Het diner is vaak een fijn moment voor het bruidspaar. Jullie hebben dan namelijk de tijd om rustig met de gasten te spreken en ondertussen te genieten van het heerlijke eten. Het is natuurlijk wel belangrijk dat niet alleen jullie het naar je zin hebben, maar dat ook de gasten zich vermaken tijdens het eten. Ze kunnen zelf een plekje zoeken waar ze graag zouden willen zitten, maar vaak is het handiger om een tafelschikking voor jullie bruiloft te maken. Alleen hoe doe je dat eigenlijk? 

Wanneer je de gasten zelf een plekje laat zoeken aan tafel, heb je de kans dat dit niet helemaal vlekkeloos verloopt. Gasten die weinig andere mensen kennen op de bruiloft zitten dan misschien net naast een groepje vrienden dat alleen maar aandacht heeft voor elkaar. En het is ook vervelend als je gescheiden oom en tante, die niet al te vriendelijk meer tegen elkaar zijn, per ongeluk vlak bij elkaar komen te zitten. Om dit te voorkomen, kun je vooraf een tafelschikking maken voor jullie bruiloft. Op deze manier kun je er voor zorgen dat mensen elkaar beter leren kennen of dat het contact tussen bepaalde gasten juist vermeden wordt. Maar hoe pak je dat aan?

Jullie eigen bruiloft tafelschikking maken

Het maken van een goede tafelschikking voor jullie bruiloft is best even wat gepuzzel. Perfect zal hij waarschijnlijk nooit worden, maar het is natuurlijk wel zo fijn als iedereen tevreden is over de zitplek die je voor hem of haar hebt bedacht. Om het puzzelen wat gemakkelijker te maken, is het slim om foto’s of kaartjes met de namen van de gasten te gebruiken. Deze naamkaartjes kun je dan net zo lang blijven verschuiven tot je een goede indeling hebt gevonden. Dat scheelt heel wat gestreep en gekras!

Voor het bepalen van een goede indeling zul je goed moeten kijken naar de verschillende soorten gasten die jullie hebben. Houd bijvoorbeeld rekening met gasten die alleen zijn en weinig andere gasten kennen. Vriendengroepen kun je bij elkaar aan tafel plaatsen, maar zorg er wel voor dat andere gasten zich hierdoor niet buitengesloten zullen voelen. Je kunt families bij elkaar houden of juist wat meer door elkaar plaatsen zodat ze elkaar beter leren kennen. Het is sowieso verstandig om vooraf met meerdere mensen te overleggen voor je een definitieve opstelling maakt. Vraag bijvoorbeeld aan je ouders of ceremoniemeester om even mee te kijken.

Etiquette voor de tafelschikking op een bruiloft

Vind je het lastig om alles op gevoel te doen of vind je het gewoon leuker om het netjes volgens de regels te doen? Dan zou je de tafelschikking van jullie bruiloft ook volgens de etiquette kunnen maken. Officieel hoort het bruidspaar in het midden van de tafel te zitten. De bruid neemt aan de linkerkant van de bruidegom plaats. Aan de andere kant van de bruidegom komt de moeder van de bruid te zitten. De vader van de bruidegom wordt naast de bruid ingedeeld. De moeder van de bruidegom en vader van de bruid zitten aan de overkant van de tafel.

In de buurt van het bruidspaar komen de bruidskinderen en naaste familie te zitten. Mannen en vrouwen worden volgens de etiquette afgewisseld en stelletjes komen niet naast elkaar. Natuurlijk kun je ook gewoon afwijken van deze regels en je eigen plan maken, het is maar net wat jullie fijn vinden!

Wat doe je met gescheiden ouders?

Zijn jouw of zijn ouders gescheiden? Dan zijn er drie mogelijke oplossingen voor de tafelschikking. De eerste optie is beide ouders aan de hoofdtafel plaats te laten nemen, maar allebei aan een andere kant van het bruidspaar. Een andere mogelijkheid is om ze aan twee verschillende tafels te laten zitten met vrienden of familieleden waar ze het goed mee kunnen vinden. Als laatste optie kun je je ouders ook bij elkaar in de buurt plaatsen. Uiteraard doe je dit alleen als ze nog steeds goed met elkaar overweg kunnen.

Tafelindeling voor een bruiloft met kinderen

Komen er veel kinderen op jullie bruiloft? Dan is het misschien leuk om een aparte kindertafel te maken. Hier kun je wat neerleggen voor de kinderen om te doen wanneer ze wachten op hun eten. Maak bijvoorbeeld speciale bruiloft kleurboekjes om de kinderen te vermaken of zet wat spelletjes neer. Wil je de ouders van de kinderen helemaal een onbezorgd diner geven? Dan zou je ook een oppas kunnen regelen.

Tussendoor van plek wisselen

Vind je het leuk om een beetje af te wisselen met de plekken tijdens het eten zodat je meerdere mensen kunt spreken? Je kunt ervoor kiezen om met het hele gezelschap van plek te wisselen. Dit kun je bijvoorbeeld tussen de verschillende gangen doen. Geef wel duidelijk aan dat je dit van plan bent, zodat gasten weten wat er gaat gebeuren.

Niet iedereen vindt het prettig om te verhuizen als hij eenmaal aan tafel zit en wanneer je goed over je tafelschikking hebt nagedacht, is het misschien handiger om iedereen gewoon op zijn eigen plek te laten zitten. In dat geval kan het leuk zijn om aan iedere tafel twee plaatsen vrij te houden zodat jullie zelf wel op verschillende plekken kunnen dineren.

Naamkaartjes op jullie bruiloft

Dan is natuurlijk nog de vraag: Hoe ga je de tafelschikking tijdens de bruiloft aan jullie gasten bekendmaken? Om iedereen duidelijk te maken waar hij of zij zit, is het handig om van speciale naamkaartjes gebruik te maken. Je kunt voor een simpele variant gaan, maar het is helemaal leuk wanneer deze naamkaartjes aansluiten bij het thema van jullie bruiloft. Laat bijvoorbeeld naamkaartjes en menukaarten in dezelfde stijl drukken en zoek hier mooi bijpassend servies bij. Organiseren jullie een grote bruiloft? Dan is het handig om ook met tafelnummers te werken. Deze nummers kun je leuk verwerken in de centerpieces. Zet bij de ingang een plattegrond neer waar alle tafels en namen op staan aangegeven. Zo kan iedereen snel zijn plekje vinden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *