Mag jij het vrijgezellenfeest organiseren voor je beste vriendin? Een eervolle taak natuurlijk, maar ook best een beetje spannend om zo´n bijzondere dag voor de bride to be te mogen samenstellen. Je wil natuurlijk activiteiten regelen die goed bij de bruid passen, maar die al haar vriendinnen ook leuk vinden. Bovendien moeten jullie het met elkaar eens worden over de kosten. Alleen hoe bepaal je wat het budget voor het vrijgezellenfeest wordt?
Een vrijgezellenfeest is een geweldig moment voor zowel de bruid als haar vriendinnen. Meestal wordt er dan ook heel wat uit de kast getrokken om er een fantastische dag van te maken. Met een paar activiteiten, wat lekkers te eten en een aantal drankjes kunnen de kosten al snel oplopen. Hoe zorg je er dan voor dat de kosten binnen de perken blijven? En dat iedereen tevreden is over het uiteindelijke budget voor het vrijgezellenfeest?
Zorg dat je open bent over het budget voor het vrijgezellenfeest
Het is heel belangrijk om vanaf het begin af aan open te zijn over de kosten van het vrijgezellenfeest, zo voorkom je problemen achteraf. Je kunt bij de andere meiden vragen wat ze te besteden hebben om een beeld te krijgen van de mogelijkheden. Je zult merken dat het budget dat mensen te besteden hebben erg uiteen kan lopen. Daarnaast is niet iedereen bereid om een flinke hoeveelheid geld neer te leggen voor een vrijgezellenfeest. Als organisator is het jouw taak om er voor te zorgen dat er een bedrag wordt gevonden waar zoveel mogelijk mensen tevreden mee zijn. Het uiteindelijke budget voor het vrijgezellenfeest moet duidelijk zijn en iedereen moet zich er in kunnen vinden.
Wat zijn de kosten van een vrijgezellenfeest?
Wanneer je het budget voor het vrijgezellenfeest opstelt, is het belangrijk om rekening te houden met alle kosten. Niet alleen de activiteiten, maar ook alle drankjes en hapjes tussendoor en kosten voor het vervoer. Schaffen jullie een outfit aan voor de bride to be of willen jullie decoratie gebruiken? Ook hier moet je rekening mee houden! Vergeet al deze kosten dus niet mee te tellen als je het totale budget gaat bepalen.
Samen uit samen thuis?
Het kan zijn dat één of enkele van de vriendinnen van de bruid toch niet genoeg geld hebben om het vrijgezellenfeest te betalen. Je kunt dan twee dingen doen. Vinden jullie het belangrijk om alles echt als groep te doen? Dan zit er niets anders op dan het budget te verlagen en te kijken hoe er bespaard kan worden, zodat iedereen mee kan.
Je kunt er ook voor kiezen om alle meiden de keuze te geven of ze mee willen doen aan een bepaalde (duurdere) activiteit. Wanneer je deze activiteit bijvoorbeeld aan het einde inplant, kunnen ze er voor kiezen om eerder naar huis te gaan. Stel jezelf echter wel de vraag of deze activiteit echt zo belangrijk is dat de groep hierdoor opgesplitst moet worden. Grote kans dat de bruid het namelijk belangrijker vindt dat ze met al haar vriendinnen bij elkaar is, dan dat ze die ene specifieke activiteit gaat doen op haar vrijgezellenfeest.
Verder lezen: Vrijgezellenfeest vrouwen: 25 Ideeën voor ieder budget
Tips om te besparen voor een vrijgezellenfeest met een laag budget
Uiteindelijk is het toch eigenlijk gewoon het leukst om een gezellig feestje te organiseren voor de bruid dat niet enorm veel geld hoeft te kosten. Met deze tips kun je het budget laag houden:
- Neem zelf drankjes en lekkere dingen mee voor onderweg. Hiermee bespaar je flink op de kosten van het vrijgezellenfeest.
- DIY is sowieso het sleutelwoord. Ga zelf creatief aan de slag met het maken van versieringen en andere dingen die jullie nodig hebben.
- Zoek activiteiten in de buurt, de reiskosten kunnen anders hoog oplopen.
- Nodig zoveel mogelijk vriendinnen van de bruid uit. Jullie delen haar kosten op deze manier met meer mensen en bovendien krijg je vaak korting als je met een grote groep komt.
- Het is niet nodig om van ´s ochtends vroeg tot diep in de nacht allerlei activiteiten voor de bruid te organiseren. Jullie kunnen het vrijgezellenfeest ook iets later beginnen of meer gratis activiteiten toevoegen, zoals bijvoorbeeld een quiz over de bruid. Je kunt ook een aantal leuke opdrachten bedenken.