De meeste bruiloften zijn tot in de puntjes voorbereid door de bruid en bruidegom. Om ervoor te zorgen dat er voldoende tijd is voor alle verschillende onderdelen, is het handig om vooraf een goed draaiboek te maken voor jullie bruiloft. Alleen hoe doe je dat op een slimme manier? En welke onderdelen moeten beslist terugkomen in jullie draaiboek?
Vaak bestaat een bruiloft uit verschillende onderdelen en soms moet er ook nog een bepaalde afstand worden afgelegd van de ene naar de andere locatie. Het is wel zo fijn als alles soepel verloopt en jullie nergens te laat mee beginnen. Daarom is een goed draaiboek van groot belang als jullie gaan trouwen. Alleen hoe stel je zo´n draaiboek precies samen?
Hoe maak je een draaiboek voor jullie bruiloft?
Een goed en duidelijk draaiboek voor jullie bruiloft maken is niet altijd even gemakkelijk. Het belangrijkste is dat jullie draaiboek overzichtelijk is, maar je wilt er natuurlijk ook voldoende informatie in kwijt kunnen. Het is daarom verstandig om jullie draaiboek in tabelvorm te maken. Een tabel geeft voldoende overzicht en je hebt hierin de ruimte om activiteiten uit te schrijven, maar bijvoorbeeld ook de betrokken personen te noteren. Zo kun je snel zien wie wat op welk moment moet doen. Dit is bijvoorbeeld erg handig voor jullie weddingplanner, ceremoniemeester en andere mensen die een belangrijke taak vervullen op jullie bruiloft.
Dan is natuurlijk nog de vraag: Hoe maak je het draaiboek? Je kunt een simpel Word-documentje gebruiken, maar een draaiboek van jullie trouwdag in Excel kan ook erg fijn werken. Je kunt hier in ieder geval gemakkelijk alle gegevens in verschillende kolommen plaatsen. Je hebt minstens drie kolommen nodig voor de tijd, de activiteit en de personen die bij de activiteit betrokken zijn. Je kunt ook extra kolommen toevoegen voor bijvoorbeeld de locatie, leveranciers (met contactgegevens) en eventuele opmerkingen.
Verloop trouwdag: Plan alle verschillende onderdelen in
Wanneer de tabel eenmaal is opgesteld, kun je hem in gaan vullen. Heb je al een beetje een idee van het verloop van jullie trouwdag? Maak eerst een lijst van alle verschillende onderdelen. Denk aan de belangrijke momenten zoals de trouwceremonie, het huwelijksdiner en het feest, maar ook aan praktische zaken zoals ontbijten, het vervoer naar een andere locatie en het in ontvangst nemen van felicitaties. Zijn er al tijdstippen die vaststaan, zoals bijvoorbeeld de ceremonie, het trouwfeest of de komst van de fotograaf? Vul deze gegevens dan eerst in zodat je de rest er omheen kunt plannen.
Weet je nog niet precies wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van een bruiloft? Lees dan eerst het blog Trouwen? Zo plan je de bruiloft van jullie dromen!
Tijdsplanning voor de trouwdag
Bij het maken van het draaiboek is het natuurlijk wel handig om een idee te hebben van de tijdsplanning van jullie trouwdag. Hoe lang je nodig hebt voor alle verschillende activiteiten hangt helemaal van jullie eigen wensen af. De een vindt het belangrijk om een uitgebreide fotoshoot te houden, terwijl de ander juist graag lang wil blijven dineren. Natuurlijk is het wel mogelijk om een gemiddelde tijdsduur aan te geven voor de volgende onderdelen:
- Klaarmaken van de bruid, haar en make-up: 2 uur
- Trouwceremonie: 45 minuten
- Fotoshoot met de fotograaf: 1,5 uur
- Receptie: 2 uur
- Diner: 2 uur
- Trouwfeest: 4 tot 5 uur
Deze tijdsplanning kan uiteraard helemaal aangepast worden aan jullie wensen. Komen er speeches tussendoor? Of willen jullie ook foto´s laten maken met de familie erbij? Dit zijn allemaal extra momenten die ingepland moeten worden in het draaiboek. Zorg dat je hier voldoende tijd voor inplant. Hebben jullie een trouwwebsite? Dit is een handige manier om jullie planning met de gasten te communiceren. Zo weten zij ook waar ze aan toe zijn.
Voorbeeld van een draaiboek voor de bruiloft
Zoals gezegd is jullie bruiloft draaiboek ontzettend persoonlijk en helemaal afhankelijk van jullie wensen. Toch hebben wij een voorbeeld van een draaiboek voor je opgesteld aan de hand van de gemiddelde tijdsduur die je voor alle onderdelen nodig hebt. Natuurlijk kan het zijn dat jullie een heel andere volgorde van de verschillende onderdelen willen op jullie bruiloft. Dat is zeker mogelijk! In dit voorbeeld draaiboek voor de bruiloft is bovendien nog geen rekening gehouden met reistijd tussen verschillende locaties. In de middag is wat extra tijd voor een tweede fotoshoot gepland. Omdat het licht op dit tijdstip anders is, kan het leuk zijn om nog wat foto´s te laten maken. Wanneer jullie in de zomer trouwen, kun je deze fotoshoot ook na het diner plannen. Golden hour (het uur voor zonsondergang) zorgt namelijk voor prachtig licht!
09.00 – 11.00 Bruidskapsel, make-up, aantrekken trouwjurk. Laatste check trouwlocatie.
11.00 – 11.30 First look moment
11.30 – 12.30 Aankomst bruidegom, lunch met familie en beste vrienden
12.30 – 14.00 Trouwfoto´s maken, ondertussen ontvangst daggasten en uitdelen corsages
14.00 – 14.45 Ceremonie
14.45 – 16.45 Receptie, aansnijden bruidstaart en toost met champagne
16.45 – 17.30 Extra fotoshoot
17.30 – 19.30 Diner
19.30 – 20.00 Opfrissen
20.00 – 01.00 Feest, na afloop naar de bruidssuite
Dit voorbeeld is uiteraard geen compleet draaiboek, het bevat alleen de tijden en de volgorde van de onderdelen van jullie bruiloft. Je vult het draaiboek zelf aan met alle gegevens die je nodig hebt. Schrijf bijvoorbeeld bij ieder onderdeel wie hier verantwoordelijk voor is en wat er absoluut niet vergeten mag worden. Hoe meer informatie er in het draaiboek staat, hoe handiger dit is voor alle betrokkenen.
Zorg voor ruimte in jullie draaiboek voor de bruiloft
Een draaiboek is een belangrijk leidraad voor jullie bruiloft. Het geeft houvast en het zorgt ervoor dat jullie niet te laat komen. Probeer echter wel een beetje flexibel te zijn. Geen enkele bruiloft is perfect en er zal dus best eens iets fout kunnen gaan. Maak een ruime planning zodat jullie niet hoeven te stressen. Tenslotte gaat het er vooral om dat jullie kunnen genieten van deze speciale dag. Het kan ook fijn zijn om een momentje voor jullie samen in te plannen waarin jullie even niet zoveel hoeven. Ga bijvoorbeeld voor een romantische first look zonder al jullie gasten erbij. Tussen alle drukte door is het namelijk ook heel fijn om gewoon even samen te genieten van het moment!