Een draaiboek voor jullie huwelijksceremonie opstellen

Voor veel bruidsparen is de huwelijksceremonie het belangrijkste moment van hun trouwdag. Niet zo gek, want dit is het moment waarop het jawoord gegeven wordt. Kun je niet wachten om elkaar eindelijk dé kus te kunnen geven? Dan is het belangrijk om vast te zorgen voor een goede voorbereiding. Met een gedetailleerd draaiboek kun je ervoor zorgen dat jullie huwelijksceremonie straks vlekkeloos verloopt. Wel zo fijn! 

Het is sowieso handig om een uitgebreid draaiboek te hebben voor jullie bruiloft, maar het belangrijkste onderdeel van dit draaiboek is misschien wel de huwelijksceremonie. Speciaal voor de ceremonie is het daarom slim om een apart draaiboek te maken waarin de tijdlijn en alle praktische zaken staan vastgelegd. Zo kunnen jullie optimaal genieten van dit bijzondere moment op jullie trouwdag!

Wat voor ceremonie kiezen jullie?

Voordat jullie een draaiboek opstellen voor de huwelijksceremonie is het belangrijk om een aantal keuzes te maken. Natuurlijk kun je voor een standaard ceremonie kiezen, maar veel leuker is het om jullie trouwceremonie een beetje persoonlijk te maken. Hiervoor is de locatie natuurlijk super belangrijk. Trouwen jullie bijvoorbeeld op het gemeentehuis, in een kerk of op een landelijke trouwlocatie? Dit heeft invloed op de manier waarop de ceremonie zal verlopen.

Staat de locatie vast? Vervolgens zullen jullie moeten bepalen wie jullie gaat trouwen. Je kunt voor een trouwambtenaar van de gemeente gaan, maar je kunt ook een eigen trouwambtenaar inhuren. Zo’n zelfstandig trouwambtenaar neemt alle tijd om jullie goed te leren kennen voor de bruiloft, hiermee wordt de speech tijdens de huwelijksceremonie een stuk persoonlijker. Willen jullie het nóg persoonlijker maken? Dan is het ook mogelijk om een bekende te vragen als trouwambtenaar voor één dag. Zo kunnen jullie bijvoorbeeld getrouwd worden door jullie beste vriend, oom of zus.

Hoe lang duurt de huwelijksceremonie?

Om een goed draaiboek op te kunnen stellen voor jullie huwelijksceremonie, is het handig om eerst te bepalen hoe lang jullie ceremonie ongeveer zal duren. Trouwen jullie officieel voor de gemeente? Dan kan het zijn dat de gemeente bepaalde eisen stelt aan de duur van de ceremonie. Bij sommige gemeentes mag een ceremonie bijvoorbeeld maar 20 of 30 minuten duren. Hebben jullie een zelfstandig trouwambtenaar ingehuurd, dan is er vaak meer mogelijk. Zeker wanneer jullie ceremonieel trouwen, zijn er eigenlijk geen beperkingen. Dan kan een ceremonie namelijk rustig 45 of 60 minuten duren. Langer is niet aan te raden, het moet natuurlijk wel interessant genoeg blijven voor iedereen.

Opstellen van een tijdlijn voor jullie bruiloft ceremonie

Weten jullie hoe lang de ceremonie ongeveer gaat duren? Dan kunnen jullie de inhoud verder gaan uitwerken. Dit doen jullie waarschijnlijk in samenwerking met jullie trouwambtenaar. Samen kunnen jullie een tijdlijn opstellen voor de ceremonie op jullie bruiloft. De volgende onderdelen moeten in ieder geval in de tijdlijn worden opgenomen:

  • Aankomsttijd: Denk na over de aankomsttijd van zowel de gasten als jullie als bruidspaar. De gasten moeten ruim voor de start van de ceremonie aankomen, zodat iedereen op tijd klaar kan zitten. Het duurt even voordat iedereen een plekje heeft gevonden.
  • Binnenkomst bruid en bruidegom: Als bruid en bruidegom neem je natuurlijk even de tijd om je entree te maken tijdens de ceremonie. Komen jullie samen binnenlopen? Of wordt de bruid bijvoorbeeld weggegeven door haar vader? De binnenkomst van het bruidspaar kan zo 5 tot 10 minuten in beslag nemen, zeker wanneer jullie ook live muziek hebben geregeld voor de ceremonie.
  • Speech trouwambtenaar: Zijn jullie eenmaal binnen en zitten jullie klaar voor de ceremonie? Dan is het tijd voor de speech van de trouwambtenaar. Hoe uitgebreid deze speech is, hangt af van wat jullie hebben afgesproken. Eventueel kan de trouwambtenaar ook gasten aan het woord laten die veel voor jullie betekenen, dan zal er wat meer tijd nodig zijn voor de ceremonie.
  • Geloften uitspreken: Hebben jullie eigen geloften geschreven? Dan zullen jullie hier ook een paar minuten voor moeten opnemen in de tijdlijn. Vooraf kun je met elkaar afspreken hoe lang de geloften ongeveer mogen duren.
  • Ringen uitwisselen: Vervolgens is het tijd voor het officiële jawoord, het uitwisselen van de ringen en dé kus. Is er iemand die jullie ringen naar voren komt brengen? Bijvoorbeeld een kind of huisdier? Reken dan wat langer de tijd voor dit onderdeel.
  • Rituelen: Om de ceremonie nog persoonlijker te maken, kun je gebruikmaken van rituelen. Wat dacht je bijvoorbeeld van het planten van een boompje, het dichttimmeren van een kistje met wijn of het gieten van zand in een vaas? Ook voor deze rituelen zul je extra tijd moeten uittrekken.
  • Afsluiting van de ceremonie: Tot slot is het belangrijk om goed na te denken over de afsluiting van de ceremonie. Mogen de gasten jullie meteen feliciteren of lopen jullie samen naar buiten en is er later ruimte voor felicitaties? Ook hierin zullen jullie een keuze moeten maken.

Jullie trouwambtenaar heeft waarschijnlijk veel ervaring en weet goed hoe lang de verschillende onderdelen van de ceremonie zullen duren. Stel het draaiboek dus altijd in overleg met elkaar op.

Praktische zaken vastleggen

Naast de tijdlijn is het ook handig om een aantal praktische zaken vast te leggen in het draaiboek voor jullie trouwceremonie. Trouwen jullie bijvoorbeeld buiten? Zorg dan altijd voor een plan B wanneer het weer toch slechter is dan gehoopt. Verder is het handig om alle gegevens van de leveranciers in het draaiboek te hebben staan. Denk bijvoorbeeld aan de trouwambtenaar en eventuele muzikanten, maar ook aan de fotograaf en videograaf. Daarnaast zou je ook de telefoonnummers van belangrijke gasten op kunnen nemen in het draaiboek. Het kan bijvoorbeeld handig zijn voor de ceremoniemeester op contact op te kunnen nemen met de getuigen.

Er zijn nog veel andere praktische zaken die slim zijn om vast te leggen. Denk bijvoorbeeld aan de plekken waar de stoelen moeten komen te staan (liefst inclusief plattegrond), de manier waarop de gasten naar hun plaats worden gewezen, op welke momenten bepaalde nummers moeten worden afgespeeld, waar de microfoons liggen en wie de ringen naar voren brengt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *