Waarschijnlijk eindigen jullie de bruiloft met een spectaculair trouwfeest waarop jullie samen met al jullie vrienden en familie vieren dat jullie getrouwd zijn. Het is natuurlijk leuk als het écht een onvergetelijk feest wordt waarbij iedereen zich vermaakt en alle voetjes van de vloer gaan. Alleen hoe kun je een goed huwelijksfeest organiseren? Dit zijn 12 tips en ideeën voor een onvergetelijk trouwfeest!
Een trouwfeest organiseren kan best lastig zijn. Want hoe zorg je ervoor dat iedereen het naar zijn zin heeft? En dat er echt gefeest kan worden? Het is vooral belangrijk dat het de gasten aan niets ontbreekt en dat jullie er met elkaar een fantastische avond van kunnen maken. Met deze 12 tips voor jullie trouwfeest moet dat zeker lukken!
#1. Welkomstbord voor jullie huwelijksfeest
Bij de meeste bruiloften zijn de gasten ingedeeld in daggasten en avondgasten. Dat betekent dat niet alle gasten de hele dag al op de bruiloft aanwezig zijn en een groot deel pas ’s avonds tijdens het feest aan zal komen. Het is dan handig om een welkomstbord neer te zetten waarmee je jullie nieuwe gasten welkom kunt heten op jullie bruiloft. Bovendien kunnen ze zo gemakkelijk de locatie van jullie trouwfeest vinden.
#2. Decoratie van de trouwfeest locatie
Niet alleen bij jullie trouwlocatie, maar ook op de locatie van het trouwfeest is decoratie erg belangrijk. Hiermee maak je namelijk het verschil tussen een gewone feestzaal en een zaal waar een huwelijksfeest plaatsvindt. Pak daarom lekker uit met ballonnen, slingers en andere vormen van decoratie. Hiermee zorg je meteen voor een fijne sfeer op jullie trouwfeest!
#3. Neem platte schoenen mee om op te kunnen dansen
Loop je de hele dag al op hoge hakken? Dat staat natuurlijk prachtig, maar is tijdens het huwelijksfeest niet echt heel handig. Je wilt immers zelf ook lekker kunnen dansen! Neem daarom een paar platte schoenen mee waar je goed op kunt lopen. Zo voorkom je dat je de hele avond langs de kant moet zitten omdat je pijnlijke voeten hebt.
#4. Tips voor een spectaculaire opening van het trouwfeest
Een huwelijksfeest kan eigenlijk niet zonder een spectaculaire opening. Je kunt voor een mooie openingsdans kiezen, maar er zijn ook heel wat leuke alternatieven te bedenken. Zo zou je bijvoorbeeld vast wat videobeelden van jullie trouwdag kunnen laten afspelen op een groot scherm of een groep met professionele dansers in kunnen huren voor het openen van de feestavond op jullie bruiloft.
#5. Cocktail of een ander speciaal drankje
Waarschijnlijk wordt er tijdens het trouwfeest wijn, bier en fris geschonken. Het is leuk om daarnaast nog een speciaal drankje aan te bieden, bijvoorbeeld als de gasten binnen komen op jullie trouwfeest. Je zou hier jullie favoriet als welkomstdrankje kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een lekkere cocktail of een ander speciaal drankje.
#6. Photobooth op het trouwfeest voor foto’s van de gasten
Misschien hebben jullie de fotograaf ook voor de avonduren ingehuurd, maar het is leuk om daarnaast nog wat andere foto’s van het trouwfeest te hebben. Zo kun je een photobooth neerzetten waarin de gasten zelf foto’s kunnen maken. Op deze manier hebben ze meteen een leuk aandenken om mee naar huis te nemen. Zorg ervoor dat alle foto’s dubbel worden afgedrukt. De gasten kunnen dan één fotostrip meenemen en de andere fotostrip is voor jullie zelf.
Verder lezen: De leukste ideeën om een photobooth te maken op jullie bruiloft
#7. Candymeisjes voor zoete hapjes op jullie huwelijksfeest
Wat tips voor lekkere hapjes kunnen natuurlijk niet ontbreken voor jullie trouwfeest. Hartige hapjes doen het sowieso altijd goed. Denk bijvoorbeeld aan mini hamburgertjes of bittergarnituur. Voor de afwisseling kan het ook leuk zijn om wat zoete lekkernijen op jullie feestavond te hebben. Zorg bijvoorbeeld voor een uitgebreid snoepbuffet of laat candymeisjes rondlopen met bakken vol lekkers. Wat een verrassing zal dit zijn voor de gasten!
#8. Vooraf een song request opsturen
Wil je zeker weten dat iedereen de muziek op jullie trouwfeest kan waarderen? Dan is het handig om vooraf vast een song request uit te sturen. Je kunt bijvoorbeeld om het favoriete dansnummer van de gasten vragen bij de RSVP. Op deze manier weet je welke gasten er allemaal op de bruiloft aanwezig zijn en heb je ook meteen een hele lijst aan leuke nummers die tijdens de feestavond gedraaid kunnen worden.
#9. Gastenboek op bierviltjes
Het is leuk om een gastenboek neer te leggen bij jullie trouwfeest zodat alle gasten die aanwezig zijn op jullie bruiloft een lieve boodschap achter kunnen laten. Het is echter zonde als er een lange rij ontstaat en gasten veel tijd kwijt zijn met het schrijven in het gastenboek of het gewoon vergeten omdat ze zo druk bezig zijn met dansen. In plaats van een traditioneel gastenboek is het daarom leuk om gepersonaliseerde bierviltjes op de tafels te leggen met vragen die de gasten kunnen beantwoorden. Zo kunnen ze tussen het feesten door gemakkelijk even een berichtje voor jullie achterlaten. Bovendien is dit hartstikke origineel en daarmee eigenlijk veel leuker dan een echt gastenboek.
Verder lezen: 16 Originele ideeën voor het gastenboek op jullie bruiloft
#10. Het trouwfeest eindigen met een lekkere midnight snack
Na al dat dansen en wellicht de nodige alcohol hebben de meeste gasten vast trek gekregen. Het is daarom leuk om jullie huwelijksfeest af te sluiten met een lekkere midnight snack. Denk bijvoorbeeld aan een puntzak friet, een hamburger van een foodtruck of pizzapunten. Zo kunnen de gasten met een goedgevulde maag weer naar huis.
#11. Origineel bedankje voor de gasten na afloop van het huwelijksfeest
Vergeet niet om de gasten nog een leuk bedankje mee te geven voor ze vertrekken. Het is immers hartstikke fijn dat al jullie lieve vrienden en familieleden bij jullie bruiloft aanwezig kunnen zijn en het is leuk om ze hiervan een herinnering mee te geven. Ben je benieuwd wat je als bedankje kunt geven? Lees dan zeker even het blog Bedankjes bruiloft: 30 Originele trouwbedankjes
#12. Zorg voor een onvergetelijke afsluiting van de feestavond op jullie bruiloft
Tot slot is het leuk om voor een onvergetelijke afsluiting te zorgen waar de gasten nog lang over na zullen praten. Regel bijvoorbeeld een vuurwerkshow of vaar samen als bruidspaar weg in een bootje. Dit zorgt er ook meteen voor dat er geen eindeloze rij ontstaat van gasten die afscheid van jullie willen nemen. Met een originele afsluiting is jullie trouwdag compleet!